Ontmoet de Smaakmakers!

ingevoerd op 09-11-2015

Het is zover: de campagne Smaakmakers is van start gegaan. Jeroen Veerman, Stuurgroeplid RPA-NHN namens VNO-NCW: ‘Dit is een campagne van werkgevers vóór werkgevers, waarin ondernemers elkaar inspireren om mensen in dienst te nemen met een afstand tot de arbeidsmarkt.’

In de Smaakmakerscampagne vertellen werkgevers welke voordelen het heeft om mensen in dienst te nemen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Deze werkgevers noemen we Smaakmakers. Aan de hand van hun inspirerende verhalen worden hun collega-werkgevers verleid ook de stap te zetten.
De campagne is een initiatief van het WerkgeversServicepunt Noord-Holland Noord in samenwerking met het Regionaal Platform Arbeidsmarktbeleid Noord-Holland Noord (RPA-NHN).

Steeds meer werkgevers in Noord-Holland-Noord ontdekken het verborgen potentieel op de arbeidsmarkt. En kiezen voor werknemers met een zogenaamde afstand tot de arbeidsmarkt. Maar er zijn ook werkgevers die nog wat huiverig zijn om hen een kans te geven in hun bedrijf. 

De campagne Smaakmakers is opgezet om werkgevers te stimuleren deze groep mensen aan een baan te helpen. Voor hen een passende baan, voor de ondernemer een gemotiveerde medewerker: een kwestie van de juiste match. De campagne Smaakmakers laat zien dat het niet moeilijk, vreemd of abnormaal is om deze mensen in dienst te nemen. 

Onbenut talent
In de campagne komen werkgevers aan het woord die erin geloven, gemotiveerd door hun praktijkervaringen, dat het juist wérkt om onbenut talent in te zetten in hun bedrijf. Hun inspirerende ervaringen zijn te zien en te horen op onzesmaakmakers.nl, het centrale platform van de campagne.

Maar er is meer. Zo worden er speciale bijeenkomsten georganiseerd voor ondernemers. Daar vertellen Smaakmakers hoe het is om te werken met deze doelgroep. Werkgevers worden aangespoord om zelf bijeenkomsten te organiseren waar Smaakmakers hun verhaal aan collega-werkgevers kunnen vertellen.  Hiervoor is de speciale Smaakmakers-kit ontwikkeld die gratis wordt verstrekt: een video over Smaakmakers, een presentatie van de campagne plus een smakelijke catering, verzorgd door een regionaal bedrijf dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst heeft genomen. 

Werkgevers of ondernemersverenigingen die een Smaakmakersbijeenkomst willen organiseren, bijvoorbeeld tijdens de vrijdagmiddagborrel, zijn van harte welkom om zich aan te melden op onzesmaakmakers.nl. 

‘Het hééft iets om mensen te helpen. En de kwaliteit van ons werk lijdt er bepaald niet onder.’ Ed Verberne van stratenmakersbedrijf Verberne-Baron in Alkmaar staaft zijn bewering met het feit dat zijn bedrijf consequent een hoge klantwaardering behaalt.

 

‘We werkten eerst met Oost-Europese programmeurs, maar onze ideeën over kwaliteit bleken te ver uiteen te liggen. Ik weet nu: mensen met autisme zijn de beste programmeurs.’ Marco Vlaskamp van softwareontwikkelaar Quickwins in Heerhugowaard is bezig met een stormachtige verovering van zijn markt dankzij het ongebruikelijke talent van zijn medewerkers.

‘Onze eerste productiemedewerkers hadden een ongebruikelijk carrièrepatroon, maar ik was vooral verbaasd dat ze niet allang werk hadden, met hun ervaring, motivatie en betrokkenheid.’ Casper Willems van tankcontainermaker CPT in Wieringerwerf zocht medewerkers die niet in een standaardpatroon vallen en werd bepaald niet teleurgesteld.

 

Bron: Regionaal platform arbeidsmarktbeleid Noord-Holland