Niet goed, pin je geld terug
ingevoerd op 5-12-2014
De Nederlandse consument ontvangt meestal contant geld bij het terugbrengen van goederen. Dat kan dankzij de inzet van Detailhandel Nederland vanaf nu veranderen. Zowel ABN AMRO, ING als Rabobank maken het voor hun zakelijke klanten mogelijk om Retourpinnen aan te bieden. Detailhandel Nederland heeft hier in het verleden op aangedrongen en is dan ook blij met deze ontwikkeling.
Met Retourpinnen krijgen consumenten die een aankoop terugbrengen naar de winkel, het geld rechtstreeks teruggestort op hun betaalrekening. Een Retourpintransactie is mogelijk wanneer de aankoop met een betaalpas of creditcard is gedaan. Het maakt daarbij niet uit bij welke bank de consument bankiert. De consument voert zijn pas in, waarna de winkelier een Retourpintransactie start. De volgende werkdag is het bedrag bijgeschreven op de rekening. Een ‘retourpinbon’ met handtekening van de winkelier geeft de garantie dat het bedrag onderweg is.
Veilig en handig
Door Retourpinnen is er geen contant geld meer nodig bij het terugbrengen van aankopen. Dat biedt zowel consumenten als winkeliers voordelen. Zo hoeft een winkelier niet langer grote voorraden contant geld aan te houden en hoeft de consument niet met cash over straat. Dat is veilig en handig. De voorzitter van de stuurgroep Betalingsverkeer van Detailhandel Nederland, Jacques Parson, is verheugd: “Retourpinnen is een mooie dienst die de detailhandel aan haar klanten kan bieden. Er is minder contant geld nodig in de winkel. Dat is veiliger voor zowel de winkelmedewerker als de klant.”
Hoe werkt het?
Retourpinnen werkt als volgt:
De klant stopt de betaalpas in de betaalautomaat zoals bij een pinbetaling.
Op de betaalautomaat verschijnt de boodschap ‘terugbetaling €(bedrag) OK?’ (de exacte boodschap verschilt per type betaalautomaat).
De klant bevestigt de transactie met de pas in de betaalautomaat. De pincode intoetsen is in Nederland niet nodig. In het buitenland kan dat wel gevraagd worden.
De betaalautomaat en de transactiebon geven aan of de transactie gelukt is.
De winkelier geeft de klant een ondertekende transactiebon ter bevestiging mee.
De volgende werkdag wordt het bedrag bijgeschreven op de betaalrekening van de klant.
Vooralsnog werkt retourpinnen enkel voor aankopen die met betaalpassen werden gedaan. Detailhandel Nederland pleit ervoor dat uiteindelijk ook andere vormen van betalen voor Retourpinnen geschikt worden gemaakt, zoals contante en iDEAL betalingen.De Nederlandse consument ontvangt meestal contant geld bij het terugbrengen van goederen. Dat kan dankzij de inzet van Detailhandel Nederland vanaf nu veranderen. Zowel ABN AMRO, ING als Rabobank maken het voor hun zakelijke klanten mogelijk om Retourpinnen aan te bieden. Detailhandel Nederland heeft hier in het verleden op aangedrongen en is dan ook blij met deze ontwikkeling.
Met Retourpinnen krijgen consumenten die een aankoop terugbrengen naar de winkel, het geld rechtstreeks teruggestort op hun betaalrekening. Een Retourpintransactie is mogelijk wanneer de aankoop met een betaalpas of creditcard is gedaan. Het maakt daarbij niet uit bij welke bank de consument bankiert. De consument voert zijn pas in, waarna de winkelier een Retourpintransactie start. De volgende werkdag is het bedrag bijgeschreven op de rekening. Een ‘retourpinbon’ met handtekening van de winkelier geeft de garantie dat het bedrag onderweg is.
Veilig en handig
Door Retourpinnen is er geen contant geld meer nodig bij het terugbrengen van aankopen. Dat biedt zowel consumenten als winkeliers voordelen. Zo hoeft een winkelier niet langer grote voorraden contant geld aan te houden en hoeft de consument niet met cash over straat. Dat is veilig en handig. De voorzitter van de stuurgroep Betalingsverkeer van Detailhandel Nederland, Jacques Parson, is verheugd: “Retourpinnen is een mooie dienst die de detailhandel aan haar klanten kan bieden. Er is minder contant geld nodig in de winkel. Dat is veiliger voor zowel de winkelmedewerker als de klant.”
Hoe werkt het?
Retourpinnen werkt als volgt:
De klant stopt de betaalpas in de betaalautomaat zoals bij een pinbetaling.
Op de betaalautomaat verschijnt de boodschap ‘terugbetaling €(bedrag) OK?’ (de exacte boodschap verschilt per type betaalautomaat).
De klant bevestigt de transactie met de pas in de betaalautomaat. De pincode intoetsen is in Nederland niet nodig. In het buitenland kan dat wel gevraagd worden.
De betaalautomaat en de transactiebon geven aan of de transactie gelukt is.
De winkelier geeft de klant een ondertekende transactiebon ter bevestiging mee.
De volgende werkdag wordt het bedrag bijgeschreven op de betaalrekening van de klant.
Vooralsnog werkt retourpinnen enkel voor aankopen die met betaalpassen werden gedaan. Detailhandel Nederland pleit ervoor dat uiteindelijk ook andere vormen van betalen voor Retourpinnen geschikt worden gemaakt, zoals contante en iDEAL betalingen.De Nederlandse consument ontvangt meestal contant geld bij het terugbrengen van goederen. Dat kan dankzij de inzet van Detailhandel Nederland vanaf nu veranderen. Zowel ABN AMRO, ING als Rabobank maken het voor hun zakelijke klanten mogelijk om Retourpinnen aan te bieden. Detailhandel Nederland heeft hier in het verleden op aangedrongen en is dan ook blij met deze ontwikkeling.
Met Retourpinnen krijgen consumenten die een aankoop terugbrengen naar de winkel, het geld rechtstreeks teruggestort op hun betaalrekening. Een Retourpintransactie is mogelijk wanneer de aankoop met een betaalpas of creditcard is gedaan. Het maakt daarbij niet uit bij welke bank de consument bankiert. De consument voert zijn pas in, waarna de winkelier een Retourpintransactie start. De volgende werkdag is het bedrag bijgeschreven op de rekening. Een ‘retourpinbon’ met handtekening van de winkelier geeft de garantie dat het bedrag onderweg is.
Veilig en handig
Door Retourpinnen is er geen contant geld meer nodig bij het terugbrengen van aankopen. Dat biedt zowel consumenten als winkeliers voordelen. Zo hoeft een winkelier niet langer grote voorraden contant geld aan te houden en hoeft de consument niet met cash over straat. Dat is veilig en handig. De voorzitter van de stuurgroep Betalingsverkeer van Detailhandel Nederland, Jacques Parson, is verheugd: “Retourpinnen is een mooie dienst die de detailhandel aan haar klanten kan bieden. Er is minder contant geld nodig in de winkel. Dat is veiliger voor zowel de winkelmedewerker als de klant.”
Hoe werkt het?
Retourpinnen werkt als volgt:
De klant stopt de betaalpas in de betaalautomaat zoals bij een pinbetaling.
Op de betaalautomaat verschijnt de boodschap ‘terugbetaling €(bedrag) OK?’ (de exacte boodschap verschilt per type betaalautomaat).
De klant bevestigt de transactie met de pas in de betaalautomaat. De pincode intoetsen is in Nederland niet nodig. In het buitenland kan dat wel gevraagd worden.
De betaalautomaat en de transactiebon geven aan of de transactie gelukt is.
De winkelier geeft de klant een ondertekende transactiebon ter bevestiging mee.
De volgende werkdag wordt het bedrag bijgeschreven op de betaalrekening van de klant.
Vooralsnog werkt retourpinnen enkel voor aankopen die met betaalpassen werden gedaan. Detailhandel Nederland pleit ervoor dat uiteindelijk ook andere vormen van betalen voor Retourpinnen geschikt worden gemaakt, zoals contante en iDEAL betalingen.
Retourpinnen in uw winkel?
Om Retourpinnen mogelijk te maken sluit de winkelier een contract af met zijn eigen bank. Via onderstaande websites krijgt u meer informatie over de voorwaarden van Retourpinnen bij uw bank.
RABOBANK (https://www.rabobank.nl/bedrijven/producten/betalen_en_ontvangen/pinnen/pinbetalingen/retourpinnen/)
ABN AMBRO (https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/betaalpas/retourpinnen.html)
ING (https://www.ing.nl/zakelijk/betalen/geld-ontvangen/retourpinnen/index.html)
Bron: Detailhandel Nederland.