Regionale dagbladen HDC Media op tabloidformaat

ingevoerd op 2-4-2013

De regionale dagbladen van HDC Media (Noord- en Zuid-Holland) gaan over op tabloidformaat. Vanaf 13 april verschijnen Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, IJmuider Courant, Leidsch Dagblad en De Gooi- en Eemlander in het inmiddels vrijwel overal gebruikelijke compacte formaat. Lezers én adverteerders gaven in een onderzoek aan naar de handzame krant uit te zien.

HDC Media is de laatste regionale uitgever die de stap naar tabloid maakt. De dagbladen krijgen naast het nieuwe formaat een moderner en frisser uiterlijk. Maar HDC Media maakt de overstap zonder een ingrijpende wijziging van de formule van de dagbladen. Weliswaar wordt de krant op een beperkt aantal onderdelen aangepast aan de wensen van adverteerders en lezers, maar zij houden de krant waar zij vertrouwd mee zijn.

Geheel in full-colour 
Door de overstap op tabloid pas nu te maken, profiteert HDC Media van de ervaringen opgedaan bij andere dagbladen. Dat is volgens de uitgever echter slechts een bijkomend voordeel. Belangrijkste reden om te wachten was de uitdrukkelijke wens om adverteerders in de nieuwe krant op alle pagina’s full-colour te kunnen bieden. Een ingrijpende uitbreiding en verbouwing van de drukpersen was daarvoor noodzakelijk.   

Testkrant scoort hoog
HDC Media verwacht dat haar dagbladen op tabloidformaat zullen aanslaan. De reacties op testkranten die de uitgever onlangs onder een grote groep lezers en adverteerders verspreidde, waren in elk geval zeer positief. Dat bleek onder meer tijdens diverse panelsessies door Newcom en in uitgebreid onderzoek van Ipsos Synovate. Lezers gaven de krant op tabloidformaat een 8,2 als cijfer en kwalificaties als ‘origineler’, ‘oprechter’, ‘vernieuwend’ en ‘prettiger leesbaar’. Adverteerders meldden naast de kleurmogelijkheden vooral ook de betere advertentieposities op redactiepagina’s te waarderen. Doelgroepgericht adverteren neemt daardoor naar hun verwachting fors toe in effectiviteit. Ook het vereenvoudigde marktconforme tariefmodel (met gestandaardiseerde vakformaten), spreekt de adverteerders aan.